Ε.Ε. κατά ταχυμεταφορέων για τα υψηλά έξοδα αποστολής

Δημοσιεύτηκε στις 24-12-2015

Καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκεται σε άνοδο και αυξάνονται οι αγορές μέσω Διαδικτύου ενόψει Χριστουγέννων, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές βρίσκονται συχνά ενώπιον δυσάρεστων εκπλήξεων όταν ανακαλύπτουν το αδικαιολόγητα υψηλό κόστος που έχει η ταχυδρομική αποστολή της παραγγελίας τους όταν προέρχεται από άλλη χώρα.

 

Οι τιμές που χρεώνουν οι εταιρείες ταχυμεταφορών για διασυνοριακές μεταφορές, συνήθως πενταπλάσιες των αντίστοιχων για την ίδια μεταφορά στο εσωτερικό μιας χώρας, έχουν βρεθεί στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία εκτιμά ότι οι αδικαιολόγητα υψηλές χρεώσεις αποτρέπουν τους καταναλωτές από τις online αγορές και ανακόπτουν την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ανάμεσα στα παράδοξα των διασυνοριακών μεταφορών συγκαταλέγεται και το γεγονός ότι συχνά καταγράφονται μεγάλες διαφορές ανάμεσα στη χρέωση για τη μεταφορά ενός πακέτου από μια χώρα σε μιαν άλλη και στη χρέωση για την ίδια διαδρομή αλλά με την αντίστροφη κατεύθυνση. Η τιμή που χρεώνει, για παράδειγμα, η εταιρεία μεταφορών των κρατικών ταχυδρομείων της Αυστρίας για τη μεταφορά ενός πακέτου βάρους δύο κιλών στο εσωτερικό της χώρας είναι

4,44 ευρώ, αλλά για να παραδώσει το ίδιο πακέτο στη γειτονική Ιταλία η χρέωση φτάνει στα 14 ευρώ. Το παράδοξο είναι πως, για να επιστραφεί το ίδιο πακέτο από την Ιταλία στην Αυστρία, να καλύψει δηλαδή την ίδια απόσταση, η χρέωση εκτινάσσεται στα 25 ευρώ. Ανάλογη είναι η κατάσταση και σε όλη την Ευρώπη. Η αποστολή ενός πακέτου από την Ολλανδία στην Ισπανία κοστίζει 13 ευρώ, αλλά η αντίστροφη διαδρομή κοστίζει 32,74 ευρώ.

 

Επειτα από έρευνες και διαβουλεύσεις με τις ενδιαφερόμενες πλευρές, η Κομισιόν θα δώσει στη δημοσιότητα εντός των ημερών σχετική έκθεση, στην οποία θα παρουσιάσει μια ακτινογραφία του προβλήματος, αλλά και τα μέτρα που σκοπεύει να προωθήσει για την αντιμετώπισή του. Σύμφωνα με δήλωση της επιτρόπου Ενιαίας Αγοράς, Ελζμπιέτα Μπιέκοβσκα, σε σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, τα μέτρα αυτά θα επικεντρώνονται κυρίως στην αναβάθμιση της διαφάνειας και στην αύξηση του ανταγωνισμού στον τομέα των διασυνοριακών μεταφορών πακέτων και όχι στην επιβολή ορίων στις χρεώσεις. Εξετάζεται, πάντως, μεταξύ άλλων η προοπτική να διευρυνθούν οι εξουσίες των εθνικών ρυθμιστικών αρχών, ώστε να μπορούν να επιβάλλουν την τήρηση των κανόνων που ήδη ισχύουν στην Ε.Ε.

 

Σημειωτέον ότι μόλις πριν από μία εβδομάδα οι ρυθμιστικές αρχές της Γαλλίας επέβαλαν πρόστιμα συνολικού ύψους 672,3 εκατ. ευρώ σε 20 εταιρείες ταχυμεταφορών,συμπεριλαμβανομένων των γαλλικών θυγατρικών των Deutsche Post, DHL, FedEx Corp. και TNT Express, καθώς διαπίστωσαν ότι είχαν δημιουργήσει καρτέλ καθορισμού των τιμών στον κλάδο.

 

*Άρθρο στην εφημερίδα "Η Καθημερινή", Τρίτη 22/12/2015